söndag 10 februari 2008

Angående Vindens skugga!

Carlos Ruiz Zafõn ”Vindens Skugga”: Jag kom fort in i boken, och redan på sidan 27 kom följande mening: En hätsk telefonist med astmatisk stämma svarade efter mycket om och men att herr Carax adress var okänd, att förlaget i vilket fall som helst inte hade något med författaren att göra längre, att romanen ”Det röda huset” hade sålts i exakt sjuttiosju exemplar sedan den gavs ut och att köparna förmodligen var lättfärdiga damer och stamgäster från den lokal där författaren om kvällarna klinkade nocturner och polonäser.”

Jag gillar långa meningar med för berättelsen totalt onödiga upplysningar. Nu har jag läst över halva boken, men har inte hittat flera meningar av samma kaliber som ovan citerade. Men boken är spännande och befolkas av många intressanta personligheter.

//GF

5 kommentarer:

GF sa...

Skulle jag ha lagt kommentaren här? Se kommentar 20080214

//GF

GF sa...

Närmar mig slutet på "Vindens Skugga" och just nu är den ganska obehaglig.

Vi har listat upp bokförslag för våren, men jag har flera förslag som vi kan diskutera. Det kunde vara kul att läsa Victoria Benedictsson - kanske får vi lite insikt om hur det var att vara kvinnlig författare i Sverige för över 100 år sedan. Dessutom har vi nämnd Marguerite Duras som ett alternativ. Ville bara säga det så att vi inte glömmer av det.

//GF

Jo alltså - denne kommentar la jag först under "Flyga Drake", men nu har jag kommit rätt.

annannadesign sa...

Hej! Jag läser gärna Victoria B! Tror att det är bra att vi funderar i tid, så att vi säkert får tag på den litteratur vi vill läsa.

Jag håller med om det obehagliga i slutet av Vindens skugga förresten - den sista tredjedelan tyckte jag att jag hade den känslan... och var tveksam till om jag verkligen ville läsa klart. Nu har jag gjort det, dock - men jag ska inte avslöja något!

Vi ses på torsdag!
/AK

GF sa...

Färdig med boken. Författaren är manusförfattare i Hollywood, det märks på slutet – och också flera gånger i boken. Tycker jag. Vi pratar mer om det när vi träffas.

GF

Pernilla sa...

Hmm,jag gillar inte långa meningar. Klarar inte att följa... :)