tisdag 4 november 2008

Nästa möte och nästa bok

Nästa möte blir inte denna vecka, utan slås ihop med nästnästa, den 4/12. Vi har lite för mycket allihop just nu, tror jag. Tur att vi hinner läsa böcker i alla fall...

Till dess läser vi Theodor Kallifatides bok Mödrar och söner vilket betyder att då får vi chansen att diskutera två böcker; Pengar och Mödrar och söner.

Några omdömen om Kallifatides bok:
SvD: ”Mödrar och söner” är en utsökt bok. Theodor Kallifatides skriver djupt gripande om sina föräldrar.

DN: Det rör sig också om en beundransvärt skickligt komponerad berättelse.

Resten får du ta reda på själv;)

8 kommentarer:

GF sa...

Kul att vår lista över lästa böcker ständigt blir längre. Jag tycker mycket om allt jag har läst av Kallifatides, antar att jag inte blir besviken den här gången heller. Just nu läser jag Thomas Mann, Buddenbrooks. En gedigen roman på flera sätt. GF

GF sa...

Theodor Kallifatides, Mödrar och Söner: Tidvis tyckte jag det var lite ointressant småprat och banale minnen – men plötsligt glimtar det till med filosofiske betraktelser och djupsinniga kommentarer. En bok jag rekommenderar. GF

Anonym sa...

Jag har precis börjat - men jag älskar hur han hela tiden bryter mitt i en berättelse för att berätta om något annat, och hur han sedan avbryter sig där för att han kommer att tänka på en tredje sak - och så till slut tillbaka igen! Det är inte många författare som skulle kunna komma undan med det!
//AK

GF sa...

Enig med AK. Och trots alla dessa skiftningar är det lättläst och enkelt. GF

Anonym sa...

Hej tjejer!
Jag vågar inte komma till er ikväll, då jag varit magsjuk. Idag är jag bättre men vågar inte se någon förräns imorgon( vi skall ju vänta en extradag för att vara smittfria). Men här kommer mina tankar om våra böcker.
Pengar....
Jag tyckte att boken från början var seg, men snart tog den sig. Språket var gammeldags men det var faktiskt lite utmanande att ta det till sig. När det gäller samhället och könsrollerna så kändes mina historiekunskaper på plats för att förstå hur modig och annorlunda Selma var dåtidens kvinnor. Men även hon tvingades till giftemål, men i sitt äktenskap vågade hon utvecklade sin intressen(som dock inte var helt ok för kvinnor i denna tid). Hon valde egentligen att stå uttanför "kvinnoumgänget" och lät sin man gå ensam på de olika middag och dylikt som förväntades deras klass. Hennes relation till hennes kusin kändes sorglig och kanske att det vart lite banalt. Men vi får inte glömma när denna skrevs.Det känns som att jag är priviligerad att var föddes på 1960-talet och där jag själv kunde välja att leva som sambo eller som gift och att jag fick vara ung när Selma tvingades till giftemål.
Jag tänker mycket på min gammelfarmor och var en pojkflicka när hon växte upp, hennes pappa lärde henne många sysslor som egentligen inte passade en flicka vid sekelskiftet. Hon fick vara med honom på resor och ute på ägorna, hon fick ha en egen åsikt och läsa så mycket hon kom över. Hon gifte sig dock med min gammelfarfar som hon tyckte om(men jag tror att han passade in. /jj

Anonym sa...

Hej igen!
Ni får ha lite överseende med stavfel i förra inlägget...
Här kommer tankar om "Mödrar och söner".
Jag fall direkt för boken som var en varm och kärlektfull skildring om familjerelationer och kulturskillnader.
Jag tycket mycket om de olika ordspråken och de historiska förklaringarna Kallifatides gav.Desstom vart jag imponerad hur han kunde hålla flera historier igång och ändå binda dem samman.
Men det jag ändå föll mest för var hans insikt i sin mors ugångspunkt och hans egen och hur väl han kunde förstå henne.
För mig vart det svårt att veta vad alla orterna låg och ville ta hjälp utav en historisk atlas för att få ett hum om var han befann sig i sitt berättande. Det var intressant och tragiskt att förstå hur svårt det i perioder vart för den grekiska befolkningen.
Jag är avudsjuk på er som får ses!J

GF sa...

Hej JJ.
Trevligt att du lämnade kommentarer till böckerna vi diskuterade i dag. Vi var enige om böckerna denna gång, alla tyckte om Kallifatides, och hade synpunkter liknande dina. Vi ses. GF

annannadesign sa...

Hej!
Kul att du skrivit så mycket! Önskar också att du hade varit med - ditt historieperspektiv hade inte varit dumt att ha med!

//AK